Τα γεύματα κατά την πτήση αποτελούν μέρος της ταξιδιωτικής εμπειρίας , με τους ταξιδιώτες να περιμένουν τουλάχιστον μια ασφαλή, αν όχι γκουρμέ, γευστική εμπειρία.
Ωστόσο, τα πρόσφατα περιστατικά θέτουν αμφιβολίες για την ασφάλεια των τροφίμων των αεροπλάνων, με ανησυχητικές περιπτώσεις τροφικής δηλητηρίασης, ανεπιθύμητων πλασμάτων και ανθυγιεινών πρακτικών να εμφανίζονται σε πολλές διεθνείς πτήσεις.
Τους τελευταίους μήνες, μια σειρά από περιστατικά ανέδειξε μια αυξανόμενη ανησυχία για την ασφάλεια των τροφίμων στις αεροπορικές εταιρείες. Μια πρόσφατη περίπτωση που τράβηξε ευρεία προσοχή αφορούσε μια επιβάτη της Delta Air Lines που πίστευε ότι το γεύμα της κατά την πτήση της προκάλεσε σοβαρή τροφική δηλητηρίαση. Η Joyce Beadling, η οποία ταξίδευε από το Λονδίνο στις ΗΠΑ, βίωσε τόσο έντονους πόνους στο στομάχι που κατέληξε στα επείγοντα. Η φίλη της, επίσης στην ίδια πτήση, βρέθηκε θετική σε τρία στελέχη E. coli – ένα βακτήριο που είναι γνωστό ότι προκαλεί σοβαρές πεπτικές διαταραχές, ανέφερε η Washington Post .
Και η ιστορία της Beadling δεν είναι μεμονωμένη. Μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο, μια επιβάτης της Air India ανακάλυψε μια νεκρή κατσαρίδα στο γεύμα της, με αποτέλεσμα η αεροπορική εταιρεία να ζητήσει συγγνώμη. Σε μια άλλη πτήση της Scandinavian Airlines, ένα ποντίκι φέρεται να εθεάθη να απομακρύνεται από ένα γεύμα. Αυτά τα ανησυχητικά περιστατικά είναι μόνο μέρος μιας ευρύτερης αφήγησης που κάνει τους ταξιδιώτες να αμφισβητούν τις πρακτικές υγιεινής των εγκαταστάσεων τροφοδοσίας αεροπορικών εταιρειών.
Τι προκαλεί αυτά τα ζητήματα ασφάλειας τροφίμων
Ενώ οι ανησυχίες για την ασφάλεια υπάρχουν σε όλη τη βιομηχανία τροφίμων, οι προκλήσεις εντείνονται στον κόσμο του catering εν πτήσει. Τα γεύματα των αεροπορικών εταιρειών συνήθως παρασκευάζονται σε μεγάλες εγκαταστάσεις τροφοδοσίας, αποθηκεύονται για ώρες και στη συνέχεια φορτώνονται σε πτήσεις, συχνά υπό αυστηρούς χρονικούς περιορισμούς. Αν και αυτά τα γεύματα είναι συνήθως ασφαλή, διάφοροι παράγοντες, όπως ο ανεπαρκής έλεγχος της θερμοκρασίας, η έλλειψη καθαριότητας και οι κακές πρακτικές υγιεινής, μπορούν να δημιουργήσουν κινδύνους.
Στην πραγματικότητα, η FDA , η οποία επιβλέπει τις επιθεωρήσεις των εγκαταστάσεων τροφοδοσίας αεροπορικών εταιρειών, ανέφερε πρόσφατα ανησυχίες για την ασφάλεια στις εγκαταστάσεις τροφοδοσίας της Delta στο αεροδρόμιο του μετρό του Ντιτρόιτ. Η εγκατάσταση, που χρησιμοποιείται για την προετοιμασία χιλιάδων γευμάτων κάθε μέρα, δέχτηκε κριτική μετά από καταγγελίες για ανθυγιεινές συνθήκες, συμπεριλαμβανομένων ζητημάτων παρασίτων και ανεπαρκούς αποθήκευσης τροφίμων.
Ασθένειες: Δύσκολο να εντοπιστούν και πιο δύσκολο να εντοπιστούν
Η ανίχνευση της αιτίας των τροφιμογενών ασθενειών που σχετίζονται με τα γεύματα κατά την πτήση παρουσιάζει μοναδικές προκλήσεις. Σύμφωνα με ειδικούς στην ασφάλεια των τροφίμων, οι επιβάτες μπορεί να εμφανίσουν συμπτώματα ώρες -ή ακόμα και μέρες- μετά την κατανάλωση μολυσμένων τροφίμων, γεγονός που καθιστά δύσκολο τον εντοπισμό της πηγής. Επιπλέον, δεδομένου ότι οι επιβάτες είναι συχνά σε πτήσεις ανταπόκρισης, η αναζήτηση σε ένα μόνο γεύμα γίνεται όλο και πιο περίπλοκη.
Η Ellen Shumaker , ειδικός σε θέματα ασφάλειας τροφίμων, επισημαίνει ότι αυτές οι μοναδικές συνθήκες καθιστούν δύσκολο να εντοπιστεί η ακριβής πηγή μόλυνσης στα τρόφιμα αεροπορικών εταιρειών. «Οι ταξιδιώτες μπορεί να μην θυμούνται κάθε γεύμα που είχαν και τα συμπτώματα μπορεί να αργήσουν να εμφανιστούν, ειδικά με E. coli ή άλλα βακτήρια», εξηγεί. Αυτή η πολυπλοκότητα ήταν εμφανής στο ξέσπασμα του E. coli τον Οκτώβριο του 2024 που συνδέθηκε με κομμένα κρεμμύδια στο McDonald’s Quarter Pounders, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα 90 ασθένειες και έναν θάνατο σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ.
Πρόσφατες περιπτώσεις προστίθενται στην αυξανόμενη ανησυχία
Σε ένα άλλο πρόσφατο περιστατικό, δεκάδες επιβάτες σε πτήσεις προς την Ιαπωνία από το Γκουάμ αρρώστησαν με συμπτώματα τροφικής δηλητηρίασης. Τουλάχιστον 34 επιβάτες, κυρίως μαθητές γυμνασίου, επηρεάστηκαν, με 14 να χρειάζονται νοσηλεία. Οι υποθέσεις έθεσαν ερωτήματα σχετικά με την ποιότητα των τροφίμων και τα πρότυπα υγιεινής στις διεθνείς πτήσεις, παρόλο που η Japan Airlines αρνήθηκε ότι η αιτία ήταν τα τρόφιμα στο αεροσκάφος.
Αυτές οι ανησυχητικές ιστορίες γεννούν ένα κρίσιμο ερώτημα: Κάνουν οι αεροπορικές εταιρείες αρκετά για να προστατεύσουν τους επιβάτες από τροφιμογενείς ασθένειες;
Τι κάνουν οι αεροπορικές εταιρείες για να βελτιώσουν την ασφάλεια των τροφίμων
Καθώς η εμπιστοσύνη του κοινού μειώνεται, αρκετές αεροπορικές εταιρείες έχουν ανακοινώσει αλλαγές στις πρακτικές τροφοδοσίας τους. Η Delta, για παράδειγμα, κατήγγειλε συμβάσεις με ορισμένες εταιρείες catering και μεταπήδησε σε νέους παρόχους μετά από επανειλημμένες καταγγελίες για αλλοιωμένα τρόφιμα. Και άλλες αεροπορικές εταιρείες, επίσης, αναθεωρούν τα πρωτόκολλα για την ασφάλεια των τροφίμων, βελτιώνουν την εποπτεία των εγκαταστάσεων τροφοδοσίας τους και επενδύουν σε αυστηρότερα μέτρα υγείας και ασφάλειας.
Πολλές αεροπορικές εταιρείες διερευνούν επίσης τρόπους για να απλοποιήσουν τα μενού τους κατά την πτήση, επιλέγοντας γεύματα που αποθηκεύονται ευκολότερα με ασφάλεια σε υψόμετρο. Οι αεροπορικές εταιρείες μπορεί να μην απομακρύνονται εντελώς από τα φρέσκα τρόφιμα, αλλά στοχεύουν σε πιο ισχυρό ποιοτικό έλεγχο για την πρόληψη περιστατικών που θα μπορούσαν να χαλάσουν το ταξίδι ενός ταξιδιώτη.
Πώς μπορείτε να παραμείνετε ασφαλείς με τα γεύματα της αεροπορικής εταιρείας
Για όσους ανησυχούν για την ασφάλεια των τροφίμων κατά τη διάρκεια της πτήσης, υπάρχουν μερικά βήματα που πρέπει να λάβουν για μεγαλύτερη ηρεμία:
1. Μείνετε ενυδατωμένοι : Πίνετε άφθονο νερό, το οποίο μπορεί να βοηθήσει στην πέψη και να ανακουφίσει τα ήπια συμπτώματα εάν αισθάνεστε αδιαθεσία.
2. Επιλέξτε Συσκευασμένες επιλογές : Όπου είναι διαθέσιμα, τα προσυσκευασμένα σνακ και τα γεύματα μπορεί να είναι μια ασφαλέστερη επιλογή, καθώς είναι σφραγισμένα και γενικά λιγότερο επιρρεπή στη μόλυνση.
3. Ελέγξτε για ασυνήθιστες μυρωδιές ή υφές : Εάν κάτι στο γεύμα σας φαίνεται ή μυρίζει, είναι καλύτερο να το αποφύγετε και να ενημερώσετε τους αεροσυνοδούς.
4. Αποφύγετε ορισμένα τρόφιμα υψηλού κινδύνου : Εάν έχετε ευαίσθητο στομάχι, η αποφυγή ωμών προϊόντων, σαλατών και άψητων πιάτων στα αεροπλάνα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο.
Σε μια βιομηχανία όπου η ασφάλεια είναι πρωταρχικής σημασίας, τα τρόφιμα δεν πρέπει να αποτελούν εξαίρεση. Είτε πρόκειται για ένα νόστιμο γεύμα για την έναρξη των διακοπών είτε για ένα γρήγορο σνακ σε ένα επαγγελματικό ταξίδι, οι επιβάτες αξίζουν ασφαλή, υγιεινή τροφή που δεν θέτει σε κίνδυνο την υγεία τους.
Οι αεροπορικές εταιρείες λαμβάνουν μέτρα για να βελτιωθούν, αλλά όπως δείχνουν αυτές οι πρόσφατες περιπτώσεις, υπάρχει περισσότερη δουλειά να γίνει. Για τους ταξιδιώτες, η ενημέρωση και οι προσεκτικές επιλογές μπορούν να συμβάλουν στη διασφάλιση μιας ασφαλούς εμπειρίας.