Ανεβαίνει ο χειμερινός τουρισμός στην Ελλάδα – Οι αγορές και οι επενδύσεις που τον στηρίζουν

9

Όχι μόνο ποσοτική αλλά και με χαρακτηριστικά πολύ ακριβών… γούστων, είναι η αύξηση που παρατηρείται την τελευταία περίοδο στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων για χειμερινό τουρισμό, με τη χώρα μας να επιδιώκει να αποσπάσει ένα μέρος της διευρυμένης αυτής πίτας της αγοράς. Βασικό κίνητρο για χειμερινά ταξίδια, παρ΄ όλα αυτά είναι οι χαμηλότερες τιμές από τις αντίστοιχες της υψηλής σεζόν.

Η Ελλάδα φαίνεται ότι αρχίζει να μπαίνει δυναμικά στο μικροσκόπιο των Ευρωπαίων και για χειμερινές διακοπές, χάρη στους ελκυστικούς city break προορισμούς της που προσφέρουν χαμηλότερες τιμές από το καλοκαίρι, στο ήπιο κλίμα της, στις πολιτιστικές εμπειρίες που προσφέρει αλλά και στον φυσικό πλούτο.

Ήδη, η ενισχυμένη ζήτηση έχει οδηγήσει σε αύξηση 16,4% στις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για το χειμερινό 5μηνο του 2024/2025 στη χώρα μας (Airdata Tracker, ΙΝΣΕΤΕ), οι οποίες ανέρχονται σε 5,6 εκατ., με τη μεγαλύτερη άνοδο να σημειώνεται όσο προσεγγίζουμε τη σεζόν, δηλαδή το Μάρτιο (+21,9%), τον Φεβρουάριο (+17,4%) και τον Ιανουάριο (+16,7%), κυρίως από Γαλλία (+28%), Ολλανδία (+20%), ΗΠΑ (+10,5%), Ην. Βασίλειο (+7,7%), Γερμανία (+6%) και Ιταλία (+4%).

Μάλιστα, τα «μεγάλα χειμερινά city break», Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ανεβάζουν ταχύτητες με αύξηση των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων άνω του 17% και 14,6% αντίστοιχα. Για την περίπτωση της Αθήνας μάλιστα, έχει ήδη σημειωθεί ένα πολύ θετικό «lead» από το τελευταίο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς, όπου η διεθνής επιβατική κίνηση σημείωσε διψήφια αύξηση σε ετήσια βάση (+11,3%, +15,7% και +18,1% για Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο αντίστοιχα).

Σύμφωνα με την startup -πλατφόρμα ταξιδιωτικού προγραμματισμού με ΑΙ- Speakspots.com (δεδομένα από 5.000 Ευρωπαίους ταξιδιώτες που προγραμματίζουν ταξίδια από τις 15 Νοεμβρίου του 2024 έως τις 15 Φεβρουαρίου του 2025), η Σαντορίνη αναδεικνύεται ως ο προορισμός με το μεγαλύτερο ποσοστό ταξιδιών που σχεδιάζουν τα ζευγάρια για αυτό το χειμώνα, ενώ η Ελλάδα είναι η τρίτη δημοφιλέστερη χώρα χειμερινών διακοπών για όσους ενδιαφέρονται για αποδράσεις στη φύση.

121 ευρώ πιο οικονομικό το ταξίδι το χειμώνα

Ευρύτερα, η ίδια έρευνα δείχνει ότι οι χώρες που τροφοδοτούν τον χειμερινό τουρισμό με τα μεγαλύτερα ποσοστά οικογενειακών ταξιδιών είναι η Φινλανδία, η Πορτογαλία, η Σουηδία, το Βέλγιο, η Τουρκία, η Γερμανία, το Ην. Βασίλειο, η Ισπανία, η Ελβετία και η Γαλλία.

Σημαντικό κίνητρο για χειμερινές αποδράσεις είναι οι χαμηλές τιμές της περιόδου. Η μέση δαπάνη για χειμερινά ταξίδια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ίδιων των ταξιδιωτών, θα είναι 320 ευρώ ανά ημέρα, με μία απόδραση Σαββατοκύριακου (2,8 ημέρες) να τους κοστίζει, κατά μέσο όρο, 775 ευρώ το άτομο, δηλαδή 121 ευρώ λιγότερα από το ίδιο ταξίδι το καλοκαίρι. Για τη διαμονή τους, ο μέσος όρος κόστους που υπολογίζουν ανά διανυκτέρευση είναι τα 150 ευρώ, ενώ υπολογίζουν και 97 ευρώ για καθημερινές δαπάνες σε φαγητό και εστιατόρια και άλλα 72 ευρώ για δραστηριότητες και αξιοθέατα.

Οι Γερμανοί θα ξοδέψουν περισσότερα για χειμερινά ταξίδια

Πιο δυναμικά στο «παιχνίδι» του χειμερινού τουρισμού μπαίνουν οι Γερμανοί, ιδίως εκείνοι νεαρής ηλικίας. Έκθεση ταξιδιωτικών τάσεων της εταιρίας συμβούλων management Simon – Kucher & Partners (έρευνα της Potloc σε δείγμα 1.015 Γερμανών, Νοέμβριος 2024), έδειξε ότι…

-Το 31% των Γερμανών επιθυμεί να αυξήσει τις δαπάνες για χειμερινές διακοπές και μάλιστα το 4% να τις αυξήσει σημαντικά. Σε καμία άλλη κατηγορία δεν καταγράφεται τόσο μεγάλη αύξηση δαπανών.

-Η αύξηση του ταξιδιωτικού προϋπολογισμού αποδίδεται σχεδόν αποκλειστικά στη γενιά Gen Z, με την αύξηση σε αυτή την ηλικιακή ομάδα να κυμαίνεται στο +4,6%.

-Πέρα από την αύξηση τιμών, τα πιο τακτικά και μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια ευθύνονται επίσης για την αύξηση του ταξιδιωτικού προϋπολογισμού.

-Το 22% των Γερμανών ταξιδιωτών με αυξημένους προϋπολογισμούς διακοπών επιλέγουν πιο μακρινούς προορισμούς, και το 20% πιο ακριβούς προορισμούς.

-Το 38% των Γερμανών που θα ταξιδέψουν το χειμώνα προτιμούν να εξοικονομήσουν χρήματα στη διαμονή, προτιμώντας τη βραχυχρόνια μίσθωση (από τα ξενοδοχεία), ακόμα και με πολυτελή στοιχεία, όπου μπορούν να μοιραστούν το κόστος με τους συνταξιδιώτες τους.

Ήλιο, πολιτισμό και χειμερινές δραστηριότητες επιλέγουν οι Βρετανοί

Ταυτόχρονα, κίνητρο χειμερινών διακοπών για τους Βρετανούς (έρευνα YouGov στις 4-5 Δεκεμβρίου 2024, σε δείγμα 2.215 ενηλίκων), και ειδικότερα στους πρώτους μήνες της χρονιάς, είναι η απόδραση από τις χαμηλές θερμοκρασίες της πατρίδας τους (18%) και η ξεκούραση μετά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων (18%), ενώ αυτή την περίοδο επιλέγουν προορισμούς με κριτήρια όπως οι χαμηλές τιμές (64%), ο καιρός στον προορισμό (45%), η ευκολία του ταξιδιού με απευθείας πτήση (45%), η ελκυστικότητα/ δημοφιλία του προορισμού (39%), η δυνατότητα απουσίας από την εργασία (33%) και οι προσφερόμενες δραστηριότητες ή εμπειρίες (24%).

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και μέσα στο χειμώνα, οι Βρετανοί προκρίνουν τις διακοπές σε ηλιόλουστους προορισμούς παραλίας (25%), σε προορισμούς πολιτιστικών εμπειριών (16%) αλλά και σε μεγάλα αστικά κέντρα που ενδείκνυνται για εξερευνήσεις (15%).

Άλλωστε, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα ταξιδιωτικών τάσεων της Ένωσης ταξιδιωτικών γραφείων και τουρ οπερέιτορ του Ην. Βασιλείου, ΑΒΤΑ, τα χειμερινά ταξίδια αποτελούν μία από τις μεγάλες τάσεις για φέτος. Ενώ τα city break και οι ηλιόλουστοι προορισμοί παραμένουν δημοφιλείς επιλογές, οι Βρετανοί φέτος αναζητούν περισσότερο τις μοναδικές εμπειρίες στις χειμερινές αποδράσεις τους, όπως κρουαζιέρα, διακοπές με επίκεντρο το σκι και αποδράσεις ευεξίας και σπα.

Νέο προϊόν βιώσιμου ορεινού τουρισμού

Στο κομμάτι των χειμερινών εμπειριών εστιάζεται και η στρατηγική του υπουργείου Τουρισμού για τη δημιουργία ενός νέου προϊόντος βιώσιμου ορεινού τουρισμού. Πόροι ύψους 50 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν σε 5 χιονοδρομικά κέντρα (3-5 Πηγάδια, Ανήλιο-Μέτσοβο, Παρνασσός, Σέλι και Καρπενήσι), στο πλαίσιο του προγράμματος του υπουργείου για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεών τους με ενισχύσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Παράλληλα, από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης διοχετεύονται περίπου 5,5 εκατ. ευρώ για ενέργειες προώθησης και προβολής του ορεινού τουρισμού μέσω της δημιουργίας ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας καθώς και για την αναβάθμιση εγκαταστάσεων ορειβατικών καταφυγίων.

Επίσης, στο πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού που ψηφίστηκε στη Βουλή, επιδιώκεται η μετεξέλιξη των Χιονοδρομικών Κέντρων σε ειδικές τουριστικές υποδομές 12μηνης λειτουργίας, με δυνατότητα προσφοράς και άλλων δραστηριοτήτων πέραν της χιονοδρομίας.

Στο πλαίσιο της δημιουργίας του νέου τουριστικού προϊόντος ορεινού τουρισμού, με υπουργική απόφαση που δρομολογείται, όπως δήλωσε ο υπουργός, κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, ανοίγει ο δρόμος ώστε σε διακριτά σημεία εντός της έκτασης των Χιονοδρομικών Κέντρων να αναπτύσσονται ορειβατικά καταφύγια και ορισμένες κατηγορίες κύριων τουριστικών καταλυμάτων, με γνώμωνα τις ισχύουσες γενικές και ειδικές διατάξεις προστασίας δασικών περιοχών και ζωνών ειδικής προστασίας.

Έρχεται η μεγαλύτερη επένδυση χειμερινού τουρισμού στην Ελλάδα

Άλλωστε, προεξέχουσα θέση στις ξενοδοχειακές επενδύσεις χειμερινού τουρισμού στην Ελλάδα καταλαμβάνει το σχεδιαζόμενο υπερπολυτελές Elatos Resort στον Παρνασσό, του ομίλου Λάμψα. Η επένδυση θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ.

Όραμα του ομίλου για το Elatos, το οποίο αναμένεται να ανοίξει στα τέλη του 2026, είναι να ανταγωνίζεται τα προηγμένα θέρετρα ορεινού τουρισμού της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, και να λειτουργεί καθόλη τη διάρκεια του έτους ως wellness mountain resort. Πρόσφατα δε ανακοινώθηκε και η ανάληψη της διαχείρισης από την Accor για περίοδο 25 ετών.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!