Εκτενή αναφορά στο επενδυτικό πλάνο του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ) έως το 2032 ενδεχόμενο άνοιγμα σε νέα αεροδρόμια και το ενδιαφέρον για νέες τουριστικές αγορές, έκανε ο κ. Γιάννης Παράσχης, επικεφαλής της εταιρείας, στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων.
Όπως προέβλεψε, «αναμένουμε μονοψήφιο ποσοστό αύξησης για το σύνολο του έτους και έναν αντίστοιχα χαμηλό μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα».
Σύμφωνα με τον κ. Παράσχη «το αεροδρόμιο της Αθήνας με 31,85 εκατ. επιβάτες το 2024, είχε κατά πολύ μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση τόσο με το 2023 όσο και το 2019 σε σχέση με τα άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια -είναι ενδεικτικό ότι ειδικά σε σύγκριση με την προ-πανδημική περίοδο η αύξηση στην Ευρώπη το 2024 ήταν στο +1,8%, όταν στο Ελευθέριος Βενιζέλος το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο +24,5%.
Η απόκλιση αυτή δεν μπορεί να συνεχίσει για μακρό χρονικό διάστημα ακόμη, άρα γι’ αυτό έχουμε και αυτές τις εκτιμήσεις για μονοψήφιο ποσοστό ανόδου της κίνησης», σχολίασε χαρακτηριστικά ο ίδιος. Ανέφερε πως με βάση τα στοιχεία του 2024, ο ΔΑΑ είναι το 8ο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο στην Ε.Ε., ενώ στη διασυνδεσιμότητα με το εξωτερικό έχει φτάσει να είναι στην 9η θέση της λίστας με τους καλύτερους κόμβους στην Ευρώπη, με βάση τα στοιχεία του ΟAG.
Δεδομένων των γεωπολιτικών εξελίξεων, αλλά και της πολιτικής δασμών της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ, το αεροδρόμιο της Αθήνας στρέφει το ενδιαφέρον του προς την Ασιατική αγορά.
Επενδυτικό πρόγραμμα και νέα αεροδρόμια
«Η αύξηση της επιβατικής κίνησης, σε συνδυασμό με τα οφέλη της ενοποίησης των δύο φάσεων επέκτασης, όπως είχαν αρχικώς παρουσιαστεί, οδήγησαν στη στρατηγική αναθεώρηση του προγράμματος για 40 εκατ. επιβάτες ως το 2032», εξήγησε ο επικεφαλής του ΔΑΑ.
Το επενδυτικό πρόγραμμα αφορά 1,28 δισ. ευρώ και το σημαντικό είναι ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν έχει ανάγκη επέκτασης διαδρόμων ή τροχιόδρομων (μπορούν να εξυπηρετήσουν μία δυναμικότητα άνω των 50 εκατ. επιβατών), αλλά οι νέες επενδύσεις θα αφορούν κυρίως τους χώρους των terminals, της πίστας για το πάρκινγκ των αεροσκαφών και τον πολυώροφο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων. «Έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία ανάθεσης της πρώτης φάσης που αφορά τον χώρο στάθμευσης των αεροσκαφών (σ.σ. 32 θέσεις στο βόρειο τμήμα της πίστας που αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2027). Ως προς το νέο 7ωροφο πάρκινγκ οχημάτων, αυτό αφορά επιπλέον 3.500 θέσεις και αναμένεται επίσης το δεύτερο τρίμηνο του 2027»,ανέφερε.
Το πλάνο επέκτασης περιλαμβάνει τον υπερδιπλασιασμό των εμπορικών χώρων στα 34.000 τ.μ. έναντι περίπου 13.500 τ.μ. σήμερα (+150%), προσφέροντας μια ιδιαίτερη αναπτυξιακή δυναμική στο κομμάτι των μη αεροπορικών εσόδων, η οποία αναμένεται να γίνει σταδιακά αισθητή από το τέλος του 2028 κι έπειτα. Επί του παρόντος, είναι σε φάση ανάθεσης οι δύο πρώτοι διαγωνισμοί της μεγάλης επέκτασης, που αφορούν τον πολυώροφο χώρο στάθμευσης και τη νέα βορειοδυτική πίστα.
Πάντως πέρα από τις επενδύσεις στο αεροδρόμιο, αλλά και τις νέες αγορές και τις μη αεροπορικές δραστηριότητες ο κ. Παράσχης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο επένδυσης και σε άλλα αεροδρόμια καθώς απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε ότι «μπορούμε να εξετάσουμε και άλλα αεροδρόμια και θα το κάνουμε με ζέση και λεπτομέρεια όπως κινούμαστε πάντα».
Σχολιάζοντας την μετοχική τοποθέτηση της Aegean και του προέδρου της Ευτύχη Βασιλάκη στον ΔΑΑ σημείωσε ότι είναι θετικό που αεροπορικές εταιρείες με στενή σχέση με ένα αεροδρόμιο επενδύουν και στις μετοχές του καθώς εμπιστεύονται τα σχέδια του και την μερισματική του πολιτική, ενώ αντιθέτως δεν είναι θετικό οι αεροπορικές εταιρείες να αλλάζουν αεροδρόμια.
Αναφορικά με τα έσοδα από τις επενδύσεις επέκτασης, αυτά θα αρχίσουν να «εγγράφονται» από το δεύτερο εξάμηνο του 2027, καθώς τότε θα αρχίσει να λειτουργεί το νέο πολυώροφο πάρκινγκ αυτοκινήτου, ενώ από το τέλος του 2028 θα αρχίσουν να τρέχουν έσοδα και από τις άλλες εμπορικές δραστηριότητες (καταστήματα κ.λ.π.).
Το ενδιαφέρον στην κινεζική αγορά
Παρότι η κινεζική αγορά επιστρέφει με σχετικά αργούς ρυθμούς μετά την πανδημία, εκτιμάται ότι τα επόμενα χρόνια θα επανέλθει. «Η κινεζική αγορά και οι ασιατικές αγορές γενικότερα αποτελούν σημαντικό στόχο για εμάς. Έχουμε ήδη μια απευθείας σύνδεση με τη Σαγκάη και απευθείας συνδέσεις με το Πεκίνο και έχουμε και μια πρόσθετη αεροπορική σύνδεση που θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα από την Κίνα», είπε ο κ. Παράσχης.
Πηγή: Money Tourism